شکایت از دکتر و جراح زیبایی

شکایت از دکتر و جراح زیبایی

شکایت از دکتر و جراح زیبایی، حسب قوانین و مقررات کشور، از حقوق قانونی بیماران و مراجعه کنندگان می باشد. پزشک و دکتر بر حسب تخصص خود تعهداتی بر عهده دارد و چنانچه این تعهدات نقض شود و یا پزشک در انجام تعهد خود مرتکب قصور یا تقصیری شود پزشک مکلف به جبران خسارت وارده ناشی از نقض تعهدات قانونی خود می باشد . این تعهدات که به موجب قانون بر عهده پزشک می باشد تحت عنوان مسئولیت مدنی پزشک بررسی می شود . شکایت از پزشک و جراح زیبایی وقتی قابل طرح است که پزشک و جراح زیبایی به تعهداتی که نسبت به بیمار دارند به نحوه مطلوب عمل نکند و چنانچه موجب ایراد صدمات جانی و یا عدم حصول نتیجه مطلوب عمل زیبایی و مورد توافق برای بیمار شود.

نحوه شکایت از دکتر و جراح زیبایی 

شکایت از پزشک و جراح زیبایی از دو طریق امکان پذیر است که هر کدام را به صورت مجزا خواهیم گفت :

  • شکایت از دکتر و جراح زیبایی در سازمان نظام پزشکی

در صورت وقوع هر نوع تخلفی مرتبط با موضوع درمان از ناحیه پزشکان ، بیمار می تواند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و با ارائه مدارک و توضیحات خود و بیان نوع تخلف از پزشک مربوطه شکایت کند . مرجع رسیدگی به شکایت بیماران در این سازمان هیئت بدوی انتظامی می باشد .پس از ثبت شکایت و تشکیل پرونده موضوع شکایت به یکی از هیاتهای بدوی انتظامی ارجاع می شود . هیئت مذکور ابتدا موضوع شکایت را به کمیسیون پزشکی ارجاع می دهد تا در خصوص وظایف پزشک و نحوه درمان و اقدامات انجام شده اعلام نظر کنند .

در صورتی که کمیسیون پزشکی بعد از بررسی پرونده شکایت ، پروسه درمان و یا اقدامات صورت گرفته در خصوص زیبایی پزشک و جراح زیبایی را مقصر بدانند در این خصوص اعلام نظر می کنند . هیئت های بدوی انتظامی با ابلاغ موضوع شکایت به پزشک از او برای ارائه توضیحات و دفاع در قبال شکایت مطروحه دعوت می نماید .سپس با جمع بندی توضیحات ارائه شده و نظر کارشناسی کمیسیون پزشکی اقدام به صدور رای محکومیت انتظامی یا برائت می نماید . مجازات های انتظامی مثل تعلیق پروانه پزشکی یا ابطال آن را مورد حکم قرار دهد .  رای صادره از هیئت های بدوی قابل اعتراض  در هیات تجدیدنظر انتظامی می باشد .

  • شکایت از دکتر و جراح زیبایی در دادسرا و دادگاه 

در صورتی که بیمار قصد مطالبه دیه و یا خسارت از پزشک و جراح زیبایی را داشته باشد باید اقدام به طرح شکایت از پزشک و جراح زیبایی در دادسرا عمومی و انقلاب بنماید . طرح شکایت از پزشکان و جراحان زیبایی مانند سایر پزشکان باید یا توسط وکلای متخصص این حوزه انجام شود و یا از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت شکایت کرد .شکایت از پزشکان به در تهران به دادسرای ویژه جرایم پزشکی ارجاع می شود . و بعد تشکیل پرونده و بررسی موضوع شکایت وو تحقیقات قاضی پرونده را برای تعیین اینکه آیا اقدامات پزشک مربوطه در حیطه قانونی انجام شده و در انجام وظایف مرتکب قصوری شده است یا نه به کمیسیون پزشکی ارجاع می دهد .

در نهایت قاضی دادسرا ( بازپرس یا دادیار ) با توجه به دلایل و مستندات موجود در پرونده و البته نظر کمیسیون پزشکی تصمیم میگیرد . تصمیم نهایی قاضی دادسرا از دو حالت خارج نیست : الف . قرار جلب به دادرسی ب . قرار منع تعقیب

  1. الف . قرار جلب به دادرسی : در صورت صدور قرار جلب به دادرسی پرونده برای رسیدگی و صدور رای دادگاه کیفری ارجاع می شود .
  2. قرار منع تعقیب :  صدور قرار منع تعقیب توسط قاضی دادسرا به معنی رد شکایت است البته اعتراض به قرار منع تعقیب ظرف ده رو ممکن است .
  • شکایت از مراکز زیبایی و کسانی که پزشک نیستند 

بسیار اتفاق می افتد افراد برای عمل های زیبایی و یا اقدامات ترمیمی زیبایی به کلینیکها و مطب هایی مراجعه می کنند که در اصل پزشک نیستند و مجوز طبابت ندارند . برای شکایت از این افراد از آنجائیکه که پزشک نیستند و پروانه اشتغال و طبابت از نظام پزشکی ندارند ، نمی توان به سازمان نظام پزشکی شکایت برد . شکایت از این افراد حتما باید در دادسرا انجام و پیگیری شود .

این قبیل افراد که بدون مجوز قانونی اقدام انجام امور پزشکی می کنند مرتکب جرم مداخله در امور پزشکی شده اند که علاوه بر جبران خسارات وارده به بیماران و مراجعه کنندگان باید به مجازات جرم مداخله در امور پزشکی محکوم شوند .

مبانی مسئولیت پزشک و جراح زیبایی

مبانی مسئولیت پزشکان  وجود تقصیر است و برهمین مبنا در علم حقوق دو فرض وجود دارد :

  1. مسئولیت مبتنی بر تقصیر : یعنی پزشک در صورتی مسئولیت دارد که تقصیر وی اثبات شده باشد .
  2. مسئولیت مبتنی بر تقصیر مفروض  : تقصیر پزشک توسط قانونگذار فرض گرفته شده شده است یعنی اصل بر تقصیر شخص پزشک است مگر اینکه خلافش اثبات شود .

مسئولیت پزشکان در قبال اقدامات درمانی ، مستنبط از ماده 495 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مسئولیت بر مبنای فرض تقصیر است یعنی برای مسئولیت پزشک اثبات تقصیر لازم نیست بلکه این پزشک است که باید عدم تقصیر خود را اثبات کند .

البته در خصوص درمانهای زیبایی موضوع کمی متفاوت است . زیرا در حالت معمول مسئولیت پزشکان در اصطلاح حقوقی تعهد به وسیله است و نه نتیجه یعنی پزشکان در موضوع درمان تعهدی در قبال نتیجه ندارند و فقط متعهد به انجام اقدامات استاندارد درمانی در قبال بیمار هستند . اما در حوزه زیبایی از آنجایی که مراجعه

مرجع تشخیص تقصیر پزشک متخلف

ممکن است سوال شود مرجع اصلی و نهایی تشخیص تقصیر یا قصور پزشک کیست ؟ در پاسخ باید گفت از آنجا که تقصیر پزشکی یک امر فنی است و مقام قضایی به علوم پزشکی و فنون آن  تسلط ندارد بنابراین جلب نظر کارشناس متخصص در این خصوص ضرورت دارد . سازمان پزشکی قانونی به موجب بند های 1 و2 ماده 1 قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور ، مکلف است به تمام استعلام های مراجع قضایی پاسخ دهد . مرجع تشخیص تقصیر پزشک کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی می باشد البته نظریه کارشناسی نظام پزشکی نیز می تواند به عنوان نظریه کارشناسی مورد استفاده قرار گیرد . با این حال مرجع نهایی تشخیص تقصیر پزشک قاضی می باشد که با در نظر گرفتن نظر کارشناس پزشکی تصمیم می گیرد .

مصادیق تخلفات و جرایم پزشکان و جراحان زیبایی 

شکایت‌ از پزشک یا جراح زیبایی ممکن است به دلیل جراحی های ناموفق، عوارض جانبی جدی، عدم رضایت از نتیجه، نقض اطلاعات پیش از عمل، یا ادعاهای تقلبی یا تبلیغات سوء باشد. برخی از مصادیق که ممکن است در شکایت علیه جراح زیبایی مطرح شود عبارت است از :

  • نقض استانداردهای پزشکی و اخلاقی
  • عدم اطلاع‌رسانی کافی و صحیح به بیمار قبل از عمل
  • انجام جراحی نامناسب یا غیرضروری
  • عوارض جانبی جدی یا دائمی
  • نارضایتی از نتیجه و تفاوت فاحش نتیجه عمل با تصویری که قبلاً به بیمار ارائه شده بود
  • تبلیغات نادرست و گمراه کننده

خدمات تخصصی موسسه حقوقی آبان 

النهایه با عنایت به حجم و پیچیدگی دعاوی حقوقی ، صرف مطالعه مطالب تقدیمی راهگشای حل مشکلات حقوقی اصحاب دعوا نمی باشد. لذا در جهت تسهیل اقدامات حقوقی و ممانعت از تضییع حقوق ، بهره مندی از خدمات وکیل متخصص برحسب نوع دعوا ، امری لازم و غیر قابل اجتناب است.

بر همین اساس موسسه حقوقی آبان با بهره مندی از وکلای متخصص در هر بخش ، آمادگی کامل خود را جهت ارائه جامع ترین خدمات حقوقی اعلام می نماید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up